RPGaDAY 2018 części III

Koniec sierpnia 2018 roku to koniec RPGaDAY. Oto obiecana część trzecia. Każde pytanie mocno krążyło wokół tematyki gier RPG i tego, jak gram i prowadzę. Niektóre z nich były dość zaskakujące i pokazały mi, jak wiele znaczą dla mnie gry fabularne.

Miłego czytania ! 🙂

Sprawdź : RPGaDay 2018 – część I

Sprawdź : RPGaDay 2018 – część II


Jaka mechanika gry najbardziej inspiruje twoją grę?

Najbardziej dla mnie inspirujące jest wykorzystywanie sandboksowych narzędzi na sesji. Idealnym przykładem będzie tutaj moja tocząca się kampania w Rozbitych Królestwach.

Cała Plaga Incabulosa powstała z pojedynczego rzutu kostką. Krasnolud, który był świadkiem działania kultu w Bramie, był chory. Jego choroba wynikła z rzutu 1k30 na cechę wyglądu. Wszystkie kolejne historie, problemy bohaterów i śmierć kilkuset istot w mieście to naturalny bieg wydarzeń na sesji. Cały czas mnie zaskakuje, jak z niewielkich rzeczy powstają niesamowite historie.

Sandboks – polecam każdemu ! 🙂

stephen-leonardi-435060-unsplash
Bardzo rzadkie zdjęcie przedstawiające świat RPG przed rozpoczęciem gry sandboksowej

Jaka mechanika, która wykorzystuje kostki najbardziej ci odpowiada?

Najlepsza mechanika to taka, która wspiera narrację i wpływ graczy na opowiadaną historię. Kocham Genesys, FATE, PbtA. Jeśli mi powiesz, że wynik rzutu kostką ma bezpośredni wpływ na historię (a nie tylko „tak”, „nie”), to już mnie złapałeś na haczyk.

Dzięki temu uwielbiam wręcz Genesys. Przychodzisz na sesję jako MG i nie jesteś w stanie określić w jakim kierunku rozwinie się historia. Czy Triumf sprawi, że gracze odkryją jakiś sekret, czy Desperacja spowoduje pojawienie się głównego przeciwnika.  Jest to po prostu GENIALNY SYSTEM (dla mnie). Ma swoje bolączki, a niektóre zasady są zbyt skomplikowane. Jednak mechanika kostkowa wszystko rekompensuje!

Swego czasu popełniłem recenzję systemu – Czy warto…Genesys RPG?

Jaki system bezkostkowy najbardziej ci odpowiada?

Rzut monetą RPG.

virgil-cayasa-760534-unsplash.jpg
„Rzuć monetą. Zobaczymy czy uda ci się pokonać tego finałowego przeciwnika”

A tak na serio, to raz w życiu grałem storytellingowo. Miałem wtedy 16 lat. Od tej jednej sesji nigdy nie grałem w RPG „bezkostek”. Nie przemawia do mnie wizja, że w sytuacjach spornych Mistrz Gry mówi, że dzieje się TO! Z rzutów kostkami wynikały najlepsze sceny w moim życiu:

  • Wielki Finał w Star Wars, gdzie wszyscy pozostali gracze leżeli nieprzytomni. Od jednego ostatniego uderzenia mieczem świetlnym Corvo zależał los całej 60 sesjowej kampanii.
  • Finał w pierwszym sezonie Czerwonego Królestwa, gdzie jeden z bohaterów miał krytyka na ataku i przebił demonicznego smoka. Sam padając martwy pod jego cielskiem (bo krwawił z kilku ran)
  • Rzut na k100 z 1% szansą, czy miotła jest magiczna 😉
  • Śmierć trójki BG w Rozbitych Królestwach w kanałach pod Arsenami.
  • I wiele wiele innych historii, które na zawsze zostaną w pamięci.

Gry fabularne to połączenie mechaniki rzutów kostką i opowiadanej historii. I tylko tyle i aż tyle.

W co chciałbyś zagrać jeszcze raz?

Cztery lata temu graliśmy na Strands of Fate (modyfikacja FATE) w pewną kampanię. Jej tytuł to „Gentelman’s Club”. 1880 rok, walka z potworami, polowanie na Mr. Hyde, niszczenie jakiś dziwacznych demonicznych infestacji. Do tego Timothy Winters, genialny wynalazca, potentat przemysłowy. Dorobił się na wojnie domowej w USA. Dostarczał broń dla wojsk tureckich w trakcie wojny 1877-1878. A jego definiującym aspektem był „Handlarz Śmiercią”

Ogólnie sesja była wspaniała. Superbohaterowie w takich klimatach… Jakbym mógł, to Timothy ponowie pojawiłby się w klubie dżentelmenów. Palił fajkę i planował kolejną wyprawę do mrocznej Transylwanii. Na Genesys by to śmigało znakomicie!

Genesys RPG Core Rulebook
Genesys + 1880 rok + Klub Niezwykłych Dżentelmenów ? Biorę to!

Który system RPG powinien zostać bardziej doceniony?

Jest dostępna modyfikacja do FATE RPG sprzed kilku lat. Nazywa się Strands of Fate. Grałem na niej kilka różnych kampanii:

  • Masseffect x2
  • Gentelmens Club
  • Midnight – setting od Fantasy Flight Games
  • Zombie Survival Horror – Wrocławska Apokalipsa
  • Plus kilka One Shotów

Co sprawia, że ten system jest ciekawszy od normalnego FATE?

  • System rozwoju postaci niczym w Genesys. Dostajesz co sesję XP, które możesz wydawać na modyfikację aspektów, kupowanie nowych sztuczek, podnoszenie atrybutów.
  • Ogromny zapas sztuczek, czyli mocy. Są dostępne w osobnym podręczniku o nazwie „Strands Of Power”.
  • Umiejętności to atrybuty. Jest podział na trzy główne obszary – fizyczne, mentalne i społeczne.
  • Aspekty specjalnościowe – jest to wyjątkowy rodzaj aspektów, który łączy się bezpośrednio z daną umiejętnością (np.. Aspekt związany z siłą :”Silny jak stalowy kolos” (Strength). Są one bardziej określone, ale dalej można je odpalać za FATE Pointy.
  • Aspekty permanentne – zestaw aspektów, które są zawsze aktywne i każdy może z nich korzystać.

Prowadziłem gry na Strands of Fate, na Spirit of the Century, na FATE Core. Jestem zdania, że Strandsy mają rozwiązania, które idealnie połączą odgrywanie postaci, tworzenie historii i zabawę mechaniką.

Drivethru : Strands of Fate ; Strands of Power

SoF
Strands of Fate
źródło : voidstarstudios.com

Gra, która miała na Ciebie wpływ w przeciągu ostatnich 12 miesięcy

W przeciągu ostatnich 12 miesięcy grałem w kilka systemów: Basic Roleplaying, D&D 5ed, Genesys RPG oraz coś co się nazywa Mechaniką Uniwersalną. Dodatkowo przeczytałem Truciznę, OHET oraz Blades in the Dark.

Nie jest to jakaś oszałamiająca ilość. Biorąc pod uwagę moją grę oraz prowadzenie, to najbardziej wpłynęły na mnie Bladesy. Bardzo podoba mi się pomysł Frakcji jako bohatera zbiorowego, tory realizacji celów (zaadaptowane u mnie w Genesys jako projekty długofalowe) oraz interesujący świat. Już w przyszłym tygodniu odpalam na tym systemie krótką kampanię.

Najpierw poznamy setting i mechanikę gry, a potem ?

Vigilantes

blades-in-the-dark
Blades in the Dark
źródło : seannittner.com

Twoje plany eRPGowe na kolejne 12 miesięcy

W ciągu kolejnych 12 miesięcy planuję:

  1. Doprowadzić II sezon Rozbitych Królestw do końca
  2. Rozwinąć grę w HMSS „Hope”, bo granie Online jest ciekawym doświadczeniem.
  3. Rozpocząć nową kampanię w Genesys z bardziej ograniczonym zestawem talentów, zasad opcjonalnych, aby przyśpieszyć rozgrywkę.
  4. Zapoznać się z Blades in the Dark – szansa na to już w kolejny wtorek 🙂

Podziel się genialnym stream’em/actual play

Niestety, ale nie mam obecnie czasu na spędzanie czterech godzin w tygodniu na oglądanie, jak ktoś inny gra. Wolę samemu pograć. W drodze do i z pracy zazwyczaj czytam lub słucham książek/podcastów.

Ale na początku tego roku zacząłem oglądać Critical Role, ich drugą  kampanię. Chyba skończyłem na trzecim lub czwartym epizodzie. Było bardzo ciekawe. Dość dużo można wyciągnąć, jeśli chodzi o grę w D&D 5ed. Jeśli potrzebujecie jakiejś inspiracji to polecam.

Wiem też, że na kanale Baniaka jest streamowana gra z Ekipą Darwina. A że darzę ich ogromną sympatią, to polecam. Widziałem kilkanaście minut i było miodne!

Jaka z twojego doświadczenia gra jest genialna i inspirująca?

W moim życiu miałem kilka sytuacji, gdy byłem zainspirowany przez czyjąś grę. Wiem, że każdy ma lepsze i gorsze dni, ale osobą, która co sesję zapewnia mi wspaniałą rozrywkę jest Maciek. Gra on obecnie Reinhardem, wcześniej prowadził najróżniejsze postaci. Od potężnych barbarzyńców, przez śliskich manipulatorów, po nekromantów, przewinął się nawet rycerz Jedi.

Oczywiście Maciek też niekiedy prowadzi. Jego kampanie są zazwyczaj krótkie (do max. 10 sesji), ale napakowane ciekawymi BN’ami i wydarzeniami. To u niego grałem w Gentelman’s Club, Monsters of the Week i parę innych. Zawsze tworzy ciekawe postacie niezależne i je odgrywa wspaniale (o wiele lepiej ode mnie…).

Często jego pomysły i postacie mocno zmuszają mnie do myślenia i tworzenia coraz ciekawszych sesji. Tak to jest osoba, która mnie najmocniej rozwija RPGowo!

PS. Dość ciężko było mi przetłumaczyć „Share whose inspiring gaming excellence you’re grateful for „

Podziel się przyjaźnią, która powstała dzięki RPG

Ok, będę nudny.

Maciek.

Był on świadkiem na moim ślubie i mamy jeszcze parę innych wspólnych historii.

Tak. RPG łączy ludzi ! 🙂

 

 

 

Podziel się czego się nauczyłeś grając swoją postacią.

Najważniejsza rzecz jakiej nauczyłem się grając swoją postacią to:

„Zawsze miej ze sobą pochodnię”

 

tumblr_p5c5wmaqms1ro2bqto1_1280
Za każdym zapytanym razem…
źródło: Robin Wood, Different Worlds 35, Chaosium, July/August 1984

 

 

Powiedz dlaczego bierzesz udział w RPGaDAY

 

 

Jest kilka powodów:

  • Propagowanie RPG!
  • Zaprezentowanie się z trochę innej strony niż twórcy raportów z sesji…
  • Pozwolenie wam na poznanie mnie i mojej gry.
  • Jest to świetna inicjatywa, która pozwala się nam wszystkim dobrze bawić.

Wkrótce kolejne wpisy i raporty. W najbliższych dniach planuję tekst, który pokaże, jak przygotowuję się do nowej kampanii w H.M.S.S. „Hope”. Rozegraliśmy 10 sesję II sezonu Rozbitych Królestw, 2 sesję HMSS „Hope”, a za tydzień start krótkiej kampanii w Blades in the Dark.

I tak kończę przygodę z RPGaDAY 2018! Zapraszam na przyszły rok!

Wkrótce kolejne wpisy i raporty. W najbliższych dniach planuję tekst, który pokaże Tobie, jak przygotowuję się do nowej kampanii w H.M.S.S. „Hope”. Rozegraliśmy 10 sesję II sezonu Rozbitych Królestw, 2 sesję HMSS „Hope”, a za tydzień start krótkiej kampanii w Blades in the Dark

Wpis ten realizuje mój RPGowy cel na 2018 rok – 35/52 – przynajmniej jeden wpis na blogu przez kolejne 52 tygodnie.

Zaraz osiągnę 36 wpisów od początku roku – nagroda to podręcznik fizyczny do Genesys RPG.

Rozbite Królestwa : Rozbite Królestwa 2 #10 – „Nocny Atak II”

Część I : RPGaDay 2018 – część I

Cześć II : RPGaDay 2018 – część II

Reklamy

2 myśli na temat “RPGaDAY 2018 części III

Dodaj własny

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Blog na WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: